mentális állóképesség blog

A vihar lovasa

A vihar lovasa

Az érzelmi kontroll fejlesztése   

 Amikor a munkatársaimmal elkezdtünk dolgozni a mentális állóképesség mérésén és fejlesztésén, akkor a hétköznapok harcaiban való helytálláshoz szerettünk volna segítséget nyújtani. A hétköznapok azonban most hirtelen eltűntek, és a bizonytalan lett az új hétköznap. Az érzelmi kontroll – amelyről most írok – egy új és személyesebb jelentést nyert a számunkra.

Ezzel a nyugtalanító helyzettel szembesülve, a legkülönfélébb lelki állapotok között ingáztunk. Egyszerre kellett a saját érzelmi állapotainkat szabályozni és arra is odafigyelni, hogy ne terheljük túl a környezetünket, hogy visszanyerjük a magabiztosságunkat.

Olyanná kell most válnunk, mint a hajó, amelynek a tőkesúlya erős hullámzás esetén is stabilizálja a járművet.

Jó hír, hogy az érzelmi egyensúly jól elkülöníthető összetevőkre bontható és erősíthető – még akkor is, ha genetikánk vagy neveltetésünk miatt nem vagyunk a stabilitás szobrai. Az MTQ teszt értékes információkat adhat arról, hogy milyen erőnléttel rendelkezünk ezen a területen. 

Képzeljük el, hogy a krízis feje tetejére állítja az iparágunkat, mi igyekszünk menedzselni a káoszt, hektikus telefonokat bonyolítunk a kollégákkal, ügyfelekkel, intézkedünk megállás nélkül. Észre sem vesszük, hogy milyen feszültségszinten élünk. Ekkor munkatársunk egy betartandó határidőre figyelmeztet, ami türelmetlen sürgetésként hat ránk. Pillanatok alatt a dühünk kellős közepén találjuk magunkat, konfliktusba kerülünk és olyanokat mondunk, amit azután megbánunk. Ám csak utólag jövünk rá, hogy elnyelt minket az örvény. Itt van az első tanulási pont: tudatába kerülni a stressz kritikus szintjének és megragadni azt a néhány másodpercet, amikor még jó irányba fordíthatjuk a káros következményekkel fenyegető helyzetet. 

Egy jó „edzésterv” segítségével megtanulhatunk néhány, ilyenkor is bevethető eszközt. Például megtanulhatjuk, hogy hogyan kezeljük ilyenkor a testünket. Meglepő, de jól beválik: a téma kutatói szinte véletlenül jöttek rá, hogy egy bizonyos kéztartással megzabolázhatjuk a dühünket. 

 Vagy például ahhoz, hogy egy vesztett meccset győzelem követhessen, érdemes megismernünk azokat a belső monológokat is, amelyek korrodálják a motivációnkat és megtanulni azokat, amelyek inkább bátorítanak, energizálnak bennünket. Ez különösen a nagy kudarctűrést igénylő, kompetitív munkakörökben kulcsfontosságú készség. Krízis idején pedig mindannyiunk számára nélkülözhetetlen.

 Érzelmi kontrollunk erősödésével munkateljesítményünk egyenletesebbé válik és az a tény, hogy hozzáedződtünk a belső időjárás-változásainkhoz, növeli kitartásunkat fontos céljaink megvalósításában. És a szeretteink is hálásak lesznek a fejlődésünkért. 

Ha szeretnél mentálisan állóképesebbé válni és ebben a munkatársaidnak is segíteni, például az érzelmi kontroll erősítésével, akkor próbáld ki az MTQ tesztet és kérj konzultációt szakembereinktől. 

Kaposi Kálmán

Bajtsi Andrea

Bajtsi Andrea

Tanácsadó

e-mail
Fedor György

Fedor György

Tanácsadó


e-mail
Kaposi Kálmán

Kaposi Kálmán

Tanácsadó


e-mail
Környei Imre

Környei Imre

Tanácsadó


e-mail
Csigás Zoltán

Csigás Zoltán

Stratégiai partner

MTQ kiképző oktató