mentális állóképesség blog

A pionír üzemmód

A pionír üzemmód

A tanulásorientáltság fejlesztése   

Hogyan tesz minket erősebbé ez a helyzet azáltal, hogy tanulni akarunk belőle? 

Nem vagyunk a járvány mentális hatásainak szakértői, nem fogjuk most leírni 10 pontban, hogy mit csinálj és mit ne csinálj a karanténban. Miért nem? Mert mint mindenki, mi is most élünk át először egy világjárványt és kiszámíthatatlan hatásait. Mert magunk is éppen tanulunk: ügyfeleinkkel együtt egy ismeretlen területen találtuk magunkat. Elindultunk a járatlan úton, menet közben próbáljuk megismerni, mások és a magunk javára fordítani, felkészülni arra, hogy mi lesz, ha vége lesz. Vagy arra, hogy mi lesz, ha sokáig tart. 

Az ehhez szükséges pionír eszköztár egyik fontos kelléke a mentális állóképesség és ezen belül a tanulásorientáció erősítése. A vezetők és a szervezetek, amelyekkel dolgozunk, visszajelzik, hogy erre most nagy szükség van.

A tanulásorientáció azt jelenti, hogy képes vagy helytállni új helyzetekben, vagy akár létrehozni ilyeneket, mert arra figyelsz, ami kisülhet belőle, ahelyett, hogy a veszteségekre fókuszálnál. A mentális állóképesség tesztünk (MTQ) ebben a dimenziójában magas pontszámú egyének képesek fejlődési lehetőséget látni abban is, ami ismeretlen vagy fenyegető.

Ha ilyeneket mondogatsz, hogy „mindjárt vége lesz, addig valahogy kibekkelem”, vagy „most jobb, ha nem zavarom az ügyfeleimet” vagy hogy „videóval úgysem lehet salsázni” – akkor valószínűleg érdemes lehet rágyúrnod a mentális állóképességnek erre a fontos izomcsoportjára, a tanulásorientációra. 

Most tanulhatjuk meg például, hogy milyen gyorsan döntést lehet hozni és el lehet végezni olyan feladatokat, amelyeken korábban maratoni meetingeken rágódtunk. Napok alatt elkészülő weboldalakról, régóta halogatott online szolgáltatások beiindításáról hallunk történeteket. Számos termék, oktatási anyag, előadás vagy akár élelmiszer most sokkal több embert elérhet, mint azt korábban feltételeztük. A szervezeteken belüli munkacsoportok között erősödhet az összetartás, megnő a kapcsolatok, a másik iránti érdeklődés és együttérzés értéke. Aki pedig először csak ügyetlenkedik a korábban alig használt technológiák világában - az agysorvasztó videokonferenciák tanulságait levonva - a végén egész otthonosan mozoghat majd az online térben. Amikor hajlandóak vagyunk tanulni a kísérletekből és a hibákból, akkor már nemcsak alkalmazkodni tudunk, hanem kitaláljuk a magunk helyét a megváltozott világban. 

Tudjuk, hogy nem egyformán sújt minket a mostani helyzet és a tanulásorientációban sem vagyunk egyformák. Ám ez a készség pontosan az ilyen időszakokban fejleszthető igazán. Ezért vezetőként, munkatársként érdemes segítenünk azokat, akik nehezen hagyják el a komfortzónát, akik valamilyen, mostanra már eredménytelen rutint szeretnének tovább erőltetni, vagy akiknek a jelenlegi helyzet reménytelen és félelmetes, mert azt érzik, nem képesek megküzdeni vele.

A mentális állóképesség tanulás-dimenziójának fejlesztésében az egyik legfelemelőbb gyakorlatot „aranybányászatnak” nevezünk: ilyenkor módszeresen számba vesszük, hogy az illető milyen embert próbáló helyzeteket élt már túl, és hogy miként küzdött meg ezekkel. A gyakorlat végén egy mosoly vagy a magabiztosabb hanghordozás jelzi: a személy kezd hozzáférni saját erőforrásaihoz, képessé válik valami újba kezdeni. Vagy legalább: megtenni az első lépést.

Az MTQ teszt és módszertan segíthet felmérni tanulási erőforrásaitokat és fejleszteni azokat, hogy ti is pionír-üzemmódba kapcsolhassatok. Törjük az utat együtt az ismeretlenbe!

Kaposi Kálmán

Bajtsi Andrea

Bajtsi Andrea

Tanácsadó

e-mail
Fedor György

Fedor György

Tanácsadó


e-mail
Kaposi Kálmán

Kaposi Kálmán

Tanácsadó


e-mail
Környei Imre

Környei Imre

Tanácsadó


e-mail
Csigás Zoltán

Csigás Zoltán

Stratégiai partner

MTQ kiképző oktató